beloggie amy je
ENTRY ABOUT PRELOVED my art FESBUK CIKGU AMY +FOLLOW

بِسْــــمِ.ﷲِالرَّحْمَنِ.الرَّحِيم
assalamualaikum|hai reader(s) : amy was here.hope you enjoy here ! press button for listen a cute song ;)

nota kecil : terima kasih for bw n follow , jgn lupa letak link dlm chatbox for follow back



tinggal link blog awak kat sini tau
Jangan letak Iklan kat sini *Haram




tuto&GA BELOGGIE AMY
ilmu iman
✿ Posted on Friday, August 10, 2012 at 1:22 AM ||
0 comment(s)


assalamualaikum

pastikan off music di sebelah dulu :)
diatas kesempatan ini amy ingin kongsikan bagaimana ingin menunaikan solat tahajjud bersempena dengan bulan mulia ini.semoga dapat keberkatan diatas perkongsian ini.

solat tahajjud adalah salah satu amalan yang boleh diamal kan pada malam lailatulqadar.


Solat Tahajjud ialah solat sunat yang didirikan setelah terbangun dari tidur,walaupun tidur sebentar. Waktunya antara isyak sampai Subuh.Waktu utama dari satu sampai Subuh. Jumlah rakaat tidak terbatas,paling kurang dua rakaat.Jadi cara melakukan hendaklah tiap dua rakaat gengan satu salam. 
Banyak ganjaran yang diperolehi bila selalu mendirikan Solat Tahajjud. Antara lain mudah mendapat rezeki dan doa dimakbulkan Allah. 
.Lafaz niat: 

Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar. 
” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala

2.Pada rakaat pertama ucaplah Al-FatihahSelepas itu surah Al-Kafirun  
3.Rakaat kedua ucaplah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas
4.Semasa sujud akhir pada rakaat kedua ucapkanlah sebanyak tiga kali,iaitu

Ertinya: “Oh Tuhanku masukkanlah aku daripada pintu kebenaran dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran juga dan kurniakanlah bagiku daripadamu seorang penolong “ 
Selepas memberi salam ucaplah doa : 


Ertinya : ” Ya Allah bagimu segala puji. Engkaulah penegak langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagimulah segala puji,Engkaulah raja penguasa langit dan bumi. Bagi Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi., Engkaulah yang hak dan janjimu adalah benar ,dan perjumpaanmu itu adalah hak dan firmanmu adalah benar dan syurga adalah hak dan neraka adalah hak dan nabi-nabi itu hak benar , dan Nabi Muhammad SAW adalah benar ,dan saat hari kiamat itu benar .Ya Allah kepadamulah kami berserah diri(bertawakal), kepada Engkau jualah kami kembali, dan kepadamulah kami rindu,dan kepada engkaulah kami berhukum . 
Ampunilah kami atas kesalahan yang sudah kami lakukan dan yang sebelumnya, baik yang kami sembunyikan maupun yang kami nyatakan”. Engkaulah tuhan yang terdahulu dan tuhan yang terakhir .Tiada Tuhan melainkan engkau Allah Rabbul’alamin. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah” 
Banyak doa yang diamalkan oleh Rasulullah untuk kita ikuti. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah doa yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam solat.
“Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.”

sumber rujukan :http://albakri88.wordpress.com/2009/05/04/cara-solat-sunat-duha-dan-sunat-tahajjud/
malam lailatulqadar
✿ Posted on at 12:54 AM ||
0 comment(s)


assalamualaikum

malam lailatul Qadar
offkan music di tepi blog amy .marilah samasama kita menghayati entry ini 


Bulan Ramadhan sudah hampir meninggalkan kita.Hanya beberapa hari lagi perpisahan dengan bulan yang penuh kemulian,pengampunan,ganjaran pahala dan bulan ibadat akan beransur-ansur menuju ke penghujungnya.
Rahsia di sebalik bulan Ramadhan terletak pada 10 terakhir yang padanya terdapat satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan.Bagi hamba-hamba Allah yang dahagakan pahala dan bonus yang cukup besar ini,mereka akan menyibukkan diri dengan pelbagai ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Telah diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersungguh-sungguh melakukan ibadat apabila bermulanya 10 malam terakhir,menghidupkan malamnya dengan ibadah dan Baginda s.a.w membangunkan ahli keluarganya untuk sama-sama beribadah…(Muttafaqun a’laihi)
Begitu juga dalam riwayat Imam Muslim : Rasulullah s.a.w bersungguh-sungguh melakukan ibadah lebih dari bulan yang lain pada 10 terakhir…
Kebesaran malam lailatul qadar terbukti berdasarkan dua hadis di atas.Oleh itu,kita hendaklah berusaha sedaya upaya untuk meningkatkan amalam kita semaksimum yang mungkin pada 10 terakhir.
Amalan-amalan 10 malam terkahir
1- Qiamullail sepanjang 10 malam terakhir walaupun sekejap.2-Membaca al-quran,zikir dan amalan-amalan ibadah yang lain.3-Mengejutkan ahli keluarga untuk sama-sama melakukan ibadah.4-Bersungguh-sungguh melakukan ibadah pada malam-malam tersebut walaupun sedikit.5-Iktikaf di dalam masjid walaupun sekejap.
Inilah ringkasan amalan-amalan yang patut kita lakukan pada 10 terakhir bulan ramadan.Insyaallah,sesiapa yang berusaha pasti akan menjadi tetamu lailatul qadar.1 malam lebih baik dari 1000 bulan sepertimana firman Allah Ta’ala:
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
(Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.) Surah Al-Qadr :3
1 malam lailatul qadar juga bersamaan dengan 43 tahun 4 bulan…Alangkah hebatnya malam laillatull qadar…..
Bonus untuk umat Muhammad S.a.w………
Jangan lepaskan peluang keemasan ini…
Anda mampu melakukannya dan menjadi tetamu pada malam yang lebih baik dari 1000 bulan….



                                                                                      sumber : http://mohamadazhar.com
trial
✿ Posted on Sunday, August 5, 2012 at 10:08 PM ||
0 comment(s)


assalamualaikum

trial exam is coming --;

tak tahu nak kate ape lagi . study . huaakk boring meh --' .so tengok ape nak jadi ? study malas ! errr . lepas je raye terus trial menyerang . so raye tahun niy dalam kegelisahan . ! takpe taon niiy je kan kan kan kan kan ? so ape yang perlu amy buad dalam mase yang terdekat niy adalah study harus lebih kalu buleh lebih lagi lagi lebih . facebook please deactive ! lepas raye ey ? HAHA .blog harus behenti sekejap :) . sedar ni bukan upsr , pmr ! nih SPM . nak jadi arkitek tapi malas macam ni xbuleh jadi kan ? wake up now . ohyeay ! insyallah . amy can do de best .pray to me ♥